Ontdek of jouw werknemers betrokken zijn bij je bedrijf.
Leren? Is daar geen app voor?
We leven in een tijd dat we worden overspoeld met informatie. Je kunt dan ook op allerlei manieren leren. Webinars, e-learnings, online events, ga maar door. We halen onze kennis van youtube of via functionele apps. De vraag is wel: Weet je wat je zo vluchtig hebt opgezocht een week later ook nog? Welke leervormen werken het best? En hoe zorg je dat het niet stagneert maar een onderdeel wordt van je werkproces?
Vluchtig versus reflecterend
Voordeel van deze vluchtige leervormen die zich overal aandienen: het is gratis en het kan even tussendoor. De kennis is ‘just in time’ beschikbaar. Het nadeel: de opgedane kennis vergeet je ook weer snel.
In de praktijk merken we dat er gelukkig nog genoeg mensen kiezen voor een intensiever traject: een fysieke opleiding of cursus. Want het grote voordeel daarvan is: je doet niet alleen vakkennis op maar je deelt vooral ook inzichten en ervaringen. In opleidingen zit het vaak volledig verweven: Je reflecteert. Je kijkt dus samen terug op bepaalde situaties. Dit gaat vaak verder dan alleen vakkennis. Samen reflecteren is een belangrijke reden waardoor mensen leren.
Effectieve leervormen
Er zijn genoeg manieren van leren: Je kan leren door het lezen van een boek, video’s kijken of deelnemen aan netwerkgroepen. Het ene is effectiever dan het andere en voor de een werkt het ook weer anders dan voor de ander. Ieder mens heeft zijn eigen voorkeurstijl. Maar wat vaak niet gezien wordt als leren en waarvan we het meeste leren: is door het werken zelf. Mits het uitdagend en afwisselend werk is en er tijd is om te reflecteren. De kunst voor bedrijven is om dit proces goed in te richten.
Hoe dan?
Bijna elke werksituatie leent zich om van te leren: bijvoorbeeld het houden van een teamoverleg. Of het inzetten van een nieuwe werkmethode. Het enige wat je hoeft te doen is het proces doornemen en vooral: hier samen op reflecteren. De reflectiemodellen van Korthagen kunnen je hierbij helpen. Ze kunnen professionals helpen om zichzelf te evalueren en te verbeteren.
Het model geeft weer dat je in een cirkel de volgende fases doorloopt:
- Handelen en ervaring: Omschrijf de situatie. Wat wilde je bereiken?
- Terugblikken: Wat gebeurde er? Wat deed, dacht en voelde je?
- Bewustwording van essentiële aspecten: Wat ging anders en waardoor gebeurde dat? Wat is de kern van het probleem?
- Alternatieven ontwikkelen en daaruit kiezen: Welke mogelijkheden zie je om de situatie te veranderen? Je bedenkt alternatieven om uit te proberen in de praktijk.
- Uitproberen: Je probeert deze alternatieven uit.
In fase 5 doe je weer nieuwe ervaringen op, wat leidt tot hetzelfde rondje. Zo ga je steeds vooruit en kun je voor jezelf makkelijk in kaart brengen wat er allemaal veranderd is.
Door je aan dit model vast te houden, ontstaat er een vast patroon waarop je omgaat met leren en bouw je aan een leercultuur.
Meer weten over verschillende leervormen?
Wil jij meer weten over verschillende leervormen die je kunt toepassen, wil je personeel motiveren en behouden?