Ontdek of jouw werknemers betrokken zijn bij je bedrijf.
Keep it close
Wie het bij Noordhuys Tomatoes in zich heeft, krijgt alle kans om zichzelf te ontwikkelen. Er wordt dan ook zelden een vacature geplaatst om medewerkers te vinden. Vaak lukt het om vanuit de directe omgeving van collega’s voldoende mensen aan te trekken. Voor belangrijke posities binnen de organisatie wordt altijd eerst naar de eigen mensen gekeken.
Talenten herkennen en binden
Noordhuys Tomatoes heeft een eigen uitzendbureau, genaamd Noordhuys People, waarmee het bedrijf zich verzekert van voldoende geschikte medewerkers voor zowel de kas als de verpakkingshal. Noordhuys Tomatoes werkt veel met scholieren. Op dit moment werken er op jaarbasis zo'n 100 scholieren uit de omgeving bij Noordhuys, naast 55 vaste medewerkers en 350 uitzendkrachten. "Scholieren zijn voor ons erg belangrijk", geeft Christiaan aan. Bij Noordhuys zijn we erop gericht talenten binnen het bedrijf vroegtijdig te herkennen en te binden. In samenwerking met Kasgroeit werd er daarom onlangs op het bedrijf nog een presentatie gegeven voor scholieren om te wijzen op de carrièremogelijkheden in de tuinbouw. “Hoe meer jonge mensen we enthousiast kunnen krijgen, hoe beter.”
Korte cursussen onder werktijd
Noordhuys stimuleert mensen om zichzelf te ontwikkelen. Via GoodHabitz kunnen medewerkers 150 online cursussen volgen in verschillende talen. Gemiddeld duurt elke training vijf tot zes uur. Medewerkers kunnen die in hun eigen tijd of in overleg onder werktijd volgen.” Ook worden leerdoelen vaak gekoppelen aan het bedrijf, waardoor Noordhuys Tomatoes daar al tijdens de opleiding van profiteert.
Ontwikkelplannen
Noordhuys is een platte organisatie waarin samenwerken heel belangrijk is en waarin alle medewerkers een eigen verantwoordelijkheid hebben. "We willen iedereen de kans bieden om zichzelf te ontplooien.” Hiertoe worden samen met de medewerkers persoonlijke ontwikkelingsplannen besproken tijdens de evaluatiegesprekken. “De komende jaren hopen we als bedrijf door te groeien naar 50 hectare en zullen er dus ook steeds meer plekken ontstaan binnen de organisatie die ingevuld moeten worden. Zowel in de kas, als bij HR en zelfs in de directie. Daarvoor zullen we altijd eerst in het eigen team kijken.”
Schuurfeesten en beloningen
Noordhuys Tomatoes hoopt mede door dit soort opleidingsinitiatieven de eigen mensen voor langere tijd te boeien. "Er worden leuke activiteiten voor scholieren georganiseerd, scholieren kunnen een beloning krijgen als ze een examenkandidaat aandragen als nieuwe medewerker en het bedrijf staat in Oude-Tonge en omstreken bekend om de thematische schuurfeesten die jaarlijks plaatsvinden. “Sfeer is belangrijk. Je kunt jonge mensen nog zo goed betalen, maar als ze het niet naar hun zin hebben, zijn ze snel weg. En als er één vertrekt, volgen er vaak meer. Dat willen we voorkomen door oprecht aandacht aan hen te besteden.”
Omgeving
Ook vanuit de eigen omgeving van medewerkers worden voortdurend nieuwe mensen aangetrokken. "Een teamgenoot van de voetbal eens uitgenodigen voor een kop koffie en een rondje op de tuin maken, is wat we stimuleren onder ons personeel. Als iedereen in zijn of haar eigen cirkel rondkijkt, kun je heel veel geschikte medewerkers vinden en hoeven we eigenlijk nooit vacatures te plaatsen. Wel moet je natuurlijk bij het bedrijf passen" geeft Christiaan aan. “Mentaliteit is heel belangrijk. Dat je snel kunt oogsten of blad snijden is mooi meegenomen, maar als je meer wilt bereiken, moet je vooral verantwoordelijkheid tonen en initiatief nemen.”
Ben je geïnspireerd door dit verhaal?
De aanpak van Noordhuys is er één die wij als goed voorbeeld graag laten zien naar andere bedrijven toe. Wil jij ook aan de slag en een goed systeem inrichten voor het leren en ontwikkelen binnen jouw bedrijf? Wij helpen je hier graag mee!